Website gebruiker centraal met User Stories

Gepubliceerd op door Wouter van der Zee

Op welke vragen geeft jouw website antwoord? De voordelen van je diensten? De goede kwaliteit van je producten? De beste websites stellen de behoeftes van de eindgebruiker centraal. User Stories is een beproefde techniek die hierbij helpt. Met User Stories vindt je doelgroep sneller en makkelijker antwoord op haar vragen. Ze zullen je er dankbaar voor zijn!

User Stories voor nieuwe en bestaande websites

User Stories is een techniek die je zelf kunt toepassen op je website. Ben je toe aan een nieuwe website? Wil je je bestaande website verbeteren? In beide gevallen kun je User Stories gebruiken.

User Stories wordt al jarenlang succesvol toegepast bij de ontwikkeling van complexe software en grotere websites. Sinds jaren gebruik ik een vereenvoudigde vorm van deze techniek voor de websites van mijn klanten.

Het afgelopen jaar heb ik User Stories gebruikt voor de nieuwe website van een sportvereniging. Deze zal ik als voorbeeld hier gebruiken. User Stories kun je voor elke type bedrijf en website gebruiken.

Het toepassen van de techniek User Stories bestaat uit drie stappen:

  1. schrijven van de User Stories
  2. rangschikken
  3. toepassen op de website

Stap 1: schrijven stories

Een User Story heeft het volgende format:

Als [gebruiker] wil ik [behoefte].

Een paar voorbeelden (gebaseerd op de case van de sportvereniging):

  • als lid wil ik weten wanneer ik een wedstrijd moet spelen
  • als lid wil ik weten wie er in het bestuur zitten
  • als bezoeker van een andere sportvereniging wil ik weten wat het adres van de sporthal is

User Stories zijn korte scenario’s van jouw website gebruikers. User Stories beschrijven wat mensen met jouw website doen. Daarom is dit een krachtig instrument.

Schrijf User Stories voor elke type gebruiker van je website. Zet ze onder elkaar in een spreadsheet. Hieronder zie je een voorbeeld.

Voorbeeld User Stories voor website sportvereniging.
Voorbeeld User Stories voor website sportvereniging.

Schrijf zoveel mogelijk User Stories. Beter te veel dan te weinig. In de volgende stap filter je de belangrijkste User Stories eruit.

Stap 2: rangschikken User Stories

We gaan ons focussen op de belangrijkste User Stories. Doel is te komen tot een selectie van 10 à 15. Daarbij letten we op de volgende twee zaken:

  1. Hoe vaak komt de story voor? > Frequentie
  2. Hoe belangrijk is het? > Prioriteit

Voeg twee kolommen toe aan je spreadsheet. In de eerste kolom geef je de frequentie op. In de tweede kolom geef je de prioriteit aan.

Voor frequentie kun je de volgende indeling gebruiken: dagelijks, wekelijks, maandelijks en eventueel jaarlijks. Voor prioriteit gebruik je drie waarden: hoog, middel en laag.

Vul voor elke User Story de frequentie en prioriteit in.

Voorbeeld User Stories met ingevulde frequentie en prioriteit.
Voorbeeld User Stories met ingevulde frequentie en prioriteit.

Selecteer nu alle User Stories die voldoen aan de volgende kenmerken:

  • maximale score op frequentie en prioriteit (groen)

De kleur verwijst naar de spreadsheet hieronder.

Heb je minder dan tien User Stories? Doe dan de volgende erbij:

  • maximale score op frequentie en gemiddelde score op prioriteit (geel)

Eventueel aanvullen met:

  • gemiddelde score op frequentie en maximale score op prioriteit (oranje)

Ga net zolang door tot je tenminste tien User Stories hebt. Deze ga je toepassen op je website. In de spreadsheet hieronder een voorbeeld van geselecteerde User Stories.

Selectie belangrijkste User Stories.
Selectie belangrijkste User Stories. In dit geval zijn dat er nog geen tien.

Stap 3: toepassen website

In de laatste fase zet je een User Story om in een pagina, onderdeel of functie voor je website. Bij het voorbeeld van de sportvereniging stond de volgende user story in de top 10:

  • Als mogelijk nieuw lid wil ik weten of deze sportvereniging wat voor mij is.

Op de oude website bood deze sportvereniging een gratis proeftraining aan. Maar dit was een beetje verstopt. Naar aanleiding van deze User Story besloten we het volgende te doen:

  • De optie Gratis Proeftraining is prominent aanwezig op de homepage
  • Button ‘Gratis Proeftraining’ opnemen in het menu
  • Link ‘Gratis Proeftraining opnemen in de footer, onderaan de website

Voor nieuwe leden is de drempel veel lager om zich aan te melden. Ze kunnen vrijblijvend kennis maken met deze sportvereniging. User Stories heeft deze sportvereniging geholpen meer nieuwe leden te krijgen.

User Stories voor jouw website

User Stories is een techniek die je zelf kunt toepassen op je website. Het stelt de eindgebruiker (je klant!) centraal. Je laat daarmee als ondernemer zien dat je de klant begrijpt en je kan inleven in hun behoeftes.